Kniha Výstavy mají historii přináší do českého prostředí vybrané překlady textů známých i méně známých autorek a autorů představujících základ diskurzu tzv. exhibition histories – oboru zabývajícího se dějinami výstav. Pozornost je v nich věnována gramatice výstav, která se stala podstatným interpretačním nástrojem současných dějin umění. Úvodní studie Dagmar Svatošové českým čtenářkám a čtenářům poskytuje na pozadí vybraných textů vstupní orientaci v této nové uměnovědné disciplíně. Tři hlavní kapitoly – Výstava jako médium, Trajektorie exhibition histories a Moment kurátorství – ilustrují konkrétní směry výzkumu rezonující v dějinách výstav. První se v obecné rovině věnuje základní otázce, co výstava je a jak ji lze v současnosti chápat jako médium, jako specifickou místně i časově určenou kulturní formu či žánr moderního umění. Druhá kapitola mapuje jednotlivé trajektorie a způsoby, jakými jsou tyto dočasné výstavní reprezentace umění historizovány a jak se propisují do aktualizovaných příběhů jeho dějin. Poslední pak zaměřuje svoji pozornost na dobově podmíněný rozvoj nové kurátorské profese, jež se od konce šedesátých let 20. století postupně etablovala v rámci uměleckého provozu a získala pozici jedné z nejvýznamnějších kapitol výstavních dějin. V předchozích několika desetiletích představovaly exhibition histories v zahraničí jeden z průsečíků uměleckohistorické, kurátorské, ale i samotné umělecké praxe. Kniha přináší odpovědi na klíčové otázky týkající se minulosti, ale i budoucnosti výstavních dějin v kontextu současného poglobálního světa, a může tedy být chápána i jako expozice pro navazující psaní českých exhibition histories – dějin výstav.
Osmý svazek Edice VVP AVU.