36. Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny přináší bohatou škálu žánrů i témat. Obsahuje tři recenzované studie, esej, rozhovor a dvě recenze. V prvním textu čísla, nazvaném Politika intimity. Diskuse o vztahu soukromé a veřejné sféry v českém umění devadesátých let, ukazuje Kristina Láníková, na jaká specifika mohla u nás narážet recepce druhé vlny feminismu. Zatímco přístupy západních autorek byly neseny principem „osobní je politické“, v českém umění počátku devadesátých let se intimita naopak stávala nástrojem depolitizace osobního. Polská badatelka Michalina Sablik se v anglicky psané studii Hybrids. Trans-corporeal Performances at the Labyrinth Gallery in Lublin in the 1970s zaměřuje na vybrané performance polských umělců a umělkyň, kteří již v sedmdesátých letech relativizovali hranice mezi lidským tělem a více-než-lidskými bytostmi či technickými aparáty. Ještě radikálnějším zpochybněním hranice mezi vlastním tělem a jeho prostředím se zabývá Lenka Veselá v Poznámkách z endocénu. Autorka zavádí nový pojem, aby zachytila, jak jsou nálady či emoce v rostoucí míře ovlivněny biochemicky zmanipulovanými hormonálními procesy, jež jsou produktem farmaceutického průmyslu. Esej V rozšířeném poli. Poznámky k umění, zemědělství a venkovu od Kateřiny Konvalinové Žákové porovnává autorčiny zkušenosti ze středočeské komunitní a ekologické farmy Jednorožec a z projektu Inland ve španělské Asturii, který je založen na propojení agroekologického hospodářství se současnou uměleckou praxí.
V únoru tohoto roku zavítala na AVU maďarská historička umění Edit András. V anglicky vedeném rozhovoru, který jsme pořídili při příležitosti křtu její první české knihy, reaguje především na kulturní politiku režimu Viktora Orbána. V současném Maďarsku se autoritářské dědictví státně socialistického režimu prolíná s novými metodami dohledu a mocenské hegemonie, včetně využití komerčních zájmů a pobídek k politickým cílům. Zmiňovanou publikaci Kulturní převlékání. Umění na troskách socialismu a na vrcholcích nacionalismu (Hradec Králové: Galerie moderního umění 2023) recenzuje Tomáš Pospiszyl, který tvrdí, že by kniha mohla inspirovat k sepsání odborné publikace o historii českého umění po roce 1989. Posledním textem čísla je další recenze – Vojtěch Märc rozebírá sborník Mapování pohyblivého obrazu: Média, aktéři a místa v českém prostředí (Praha: Národní filmový archiv 2023), editovaný Martinem Mazancem a Sylvou Polákovou. Setkáváme se zde rovněž s uvažováním nad určitou hybridizací, tentokrát v souvislosti s médiem pohyblivého obrazu.
Obsah
Martin Škabraha, Marianna Placáková
Editoriál
Kristina Láníková
Politika intimity. Diskuze o vztahu soukromé a veřejné sféry v českém umění devadesátých let
V článku se soustředím na proměny vnímání vztahu mezi kategoriemi soukromého a veřejného a osobního a společenského/politického, jak je odhaluje dobová diskuze o pojetí intimity v české výtvarné praxi po roce 1989. Rekonstruuji zde diskuzi, která vznikla v reakci na výstavu Nová intimita, kurátorovanou Milenou Slavickou v roce 1991, a nastiňuji různé dobové přístupy k pojmu intimity v českém umění počátku devadesátých let. Cílem tohoto textu je představit tezi, že koncept intimity se podílel na procesu depolitizace uměleckého díla, a protože vztah mezi soukromým a veřejným nebyl vnímán z feministické perspektivy, ovlivnil i depolitizaci soukromé sféry na umělecké scéně.
Michalina Sablik
Hybridy. Transkorporální performance v lublinské galerii Labyrint v sedmdesátých letech
Článek představuje performance umělců spojených s galerií Labirynt v polském Lublinu v sedmdesátých letech dvacátého století, kteří do svých akcí zapojovali vztahy s „více-než-lidskými“ entitami, jako je živá a neživá příroda, rostliny, zvířata a stroje. Jedná se o známé performance Teresy Murak, Krzysztofa Zarębského, Tomka Kawiaka a Józefa Robakowského, v nichž byla těla performerů prezentována v hybridním vztahu, provázaném s biologickými, technologickými, ekonomickými, sociálními, politickými a dalšími systémy, procesy a událostmi různého rozsahu. Tyto performance v článku analyzuji pomocí konceptu „transkorporality“, který používá posthumanistická feministická badatelka Stacy Alaimo a který zdůrazňuje tvůrčí spojení a transgresivní setkání mezi tím, co je lidské, a tím, co není, a poukazuje na tekutost a neexistenci pevných hranic v materiální realitě. Tato teorie vyžaduje přehodnocení uvažování o těle a představuje ho ve vztahu k ne-lidským entitám, stejně jako k okolní hmotě, která není čtena jako kontext, ale jako součást akce. Zamýšlím se nad tím, jak by mohl být koncept „transkorporality“ užitečný pro analýzu umělecké produkce, zejména body artu a performance, které staví do centra pozornosti tělo umělce.
Lenka Veselá
Poznámky z endocénu
Endocén, odvozený od předpony endo- (řecké endon znamená vnitřní), překračuje konvenční geologické perspektivy a vybízí k zamyšlení se nad naším provázaným vztahem k životnímu prostředí. Termín endocén přesměrovává naši pozornost na mikroměřítko našich buněk a molekul pozměněných průmyslovými chemikáliemi. S důrazem na nedobrovolné chronické vystavení chemickým látkám narušujícím endokrinní systém, které ovlivňují vývoj nervové soustavy a funkci mozku, zkoumá endocén měnící se fyziologii našeho vnímání, poznání a emočních prožitků. Co nám naše pocity, způsobené a proměňované antropogenními sloučeninami, říkají o našem syntetickém stávání se v endocénu? Jaké jsou kritické a politické potenciály myšlení s těmito emocemi a jednání na jejich základě? S využitím metod uměleckého výzkumu a na základě studií vizuální kultury a environmentálních humanitních věd zkoumá tento článek složitou interakci mezi antropogenním působením a biosférou a nabízí kritický pohled, pomocí něhož lze uchopit hluboké důsledky industrializace pro biologickou a emocionální sféru.
Kateřina Žák Konvalinová
V rozšířeném poli. Poznámky k umění, zemědělství a venkovu
Esej porovnává autorčiny zkušenosti ze středočeské komunitní a ekologické farmy Jednorožec a z projektu Inland ve španělské Asturii, který je založen na propojení agroekologického hospodářství se současnou uměleckou praxí.
Daniel Grúň, Pavlína Morganová, Martin Škabraha
Solidarita nás může dostat z této situace. Rozhovor s Edit András
V únoru tohoto roku zavítala na AVU maďarská historička umění Edit András. V anglicky vedeném rozhovoru, který jsme pořídili při příležitosti křtu její první do češtiny předložené publikace Kulturní převlékání. Umění na troskách socialismu a na vrcholcích nacionalismu (Hradec Králové: Galerie moderního umění 2023), komentuje především kulturní politiku režimu Viktora Orbána. V současném Maďarsku se autoritářské dědictví státně socialistického režimu prolíná s novými metodami dohledu a mocenské hegemonie, včetně využití komerčních zájmů a pobídek k politickým cílům.
Tomáš Pospiszyl
Souřadnice maďarského umění
Recenze publikace Edit András, Kulturní převlékání. Umění na troskách socialismu a na vrcholcích nacionalismu, Hradec Králové: Galerie moderního umění 2023, 344 s.
Vojtěch Märc
Mapy a území českého umění pohyblivého obrazu
Recenze publikace Martin Mazanec – Sylva Poláková (eds.), Mapování pohyblivého obrazu: Média, aktéři a místa v českém prostředí, Praha: Národní filmový archiv 2023, 311 s.