38. číslo Sešitu pro umění, teorii a příbuzné zóny nabízí čtenářstvu čtyři odborné studie a dvě recenze vztahující se k současné praxi i nedávné historii umělecké produkce. V prvním článku čísla se Darina Zavadilová věnuje historické, sociální a politické dynamice na ose Praha – Havana – Paříž, a to prostřednictvím případové studie výstavy kubánského umělce Tonyho Évory v pražském Domě kubánské kultury z roku 1965. Více do současnosti nás přenáší Daryna Skrynnyk-Myska, která analyzuje, jakým způsobem se po ruské invazi na Ukrajinu proměnilo zpracování vlajky jako předmětu i symbolu v ukrajinských uměleckých projektech; autorka ukazuje, že umění v takové situaci prokazuje mimořádnou schopnost reflektovat odlišné pozice a úhly pohledů. Další studie má spíše teoretickou povahu a kurátor Tomáš Samek v ní obrací pozornost k otázce, kdo je autorem AI umění; jeho hlavním východiskem je posthumanistický koncept asambláže. V poslední studii zkoumá Marie Kordovská utváření Sbírky architektury v Národní galerii v Praze a způsoby, jakými byla během pětatřiceti let své existence prezentována veřejnosti na přehlídkách Sbírka architektury se představuje (1993), Sen a skutečnost (2016) a ve stálé expozici Architektura všem 1956–1989 (2022). V recenzní rubrice se nejprve Mathilde Arnoux věnuje knize Marie Klimešové a Hany Rousové Tak blízko, tak daleko. České umění 1947–1960 v mezinárodních sociokulturních souvislostech / So Near, so Far 1947–1960. Czech Art in International Sociocultural Contexts (Praha: Arbor vitae societas 2023), která je podle autorky výjimečná svým zaměřením na vzájemně propojené vztahy evropských uměleckých scén. Posledním textem čísla je recenze Vojtěcha Märce na knihu Jakuba Stejskala Metakunsthistorie, v níž jsou z filozoficko-estetické perspektivy přehodnocovány zavedené uměnovědné pojmy jako kultura, styl, forma, obraz, médium, kontext či materiál.
Obsah
Marianna Placáková, Martin Škabraha
Editorial
Darina Zavadilová
Černá tvář s korunou. Volná tvorba Tonyho Évory
Případová studie zkoumá jediné dochované dílo z výstavy mladého kubánského grafika Tonyho Évory z roku 1965 v Domě kubánské kultury v Praze, která znamenala konec Évorova tříletého studijního pobytu v Československu. Expresivní portrét muže-dítěte s výraznými africkými rysy a korunou na hlavě je v ostrém kontrastu s Évorovými grafickými pracemi té doby a text výstavního katalogu se odchyluje od očekávané rétoriky státně socialistické propagandy. Interpretací a kontextualizací okolností vzniku tohoto díla studie odhaluje Évorovu afro-kubánskou identitu a složitost umělecké svobody na Kubě v šedesátých letech. Výzkum rovněž zkoumá méně známé kulturní výměny mezi Československem a Kubou se zaměřením na historickou, sociální a politickou dynamiku v rámci trojúhelníku Praha – Havana – Paříž (a v širším smyslu i New York). Situováním Évorova díla do širšího kontextu globální dekolonizace a rasových bojů studie navazuje na díla dalších umělců minulého století, jako je například Wifredo Lam, a přispívá k aktuální diskuzi o významu perspektiv globálního jihu při formování globálních konfliktů a kulturních narativů dvacátého století.
Daryna Skrynnyk-Myska
Symbolika vlajky: ukrajinské umělecké projekty v kontextu kolektivní identity (2014–2024)
Článek analyzuje, jak je idea kolektivní identity, mobilizovaná vypuknutím rusko-ukrajinské války v roce 2014 a posléze invazí Ruska na Ukrajinu v roce 2022, kontextualizována v uměleckých projektech současných ukrajinských umělců různých generací: Aliny Yakubenko, Olii Fedorovy, Illiy Turyhina a Volodymyra Kaufmana. Jelikož identita je reprezentována prostřednictvím národních symbolů, zejména vlajky, zaměřuje se text na díla ukrajinských umělců, v nichž vlajka nabývá konotací spojených s národním státem a emocionálním vztahem k určitému místu. Výběr uměleckých projektů je určen výzkumným rámcem – vlajka jako nominální zápletka a spojení s národní identitou, státem a vlastí jako jejím vystavovatelem. Interpretace jednotlivých případů odhaluje různé aspekty konstrukce identity, včetně identity jako imaginární komunity (Benedict Anderson), diskurzivní povahy identity jako konstrukce prostřednictvím rozdílu (Stuart Hall), spojení identity s morální volbou a odpovědností za ni (Zygmunt Bauman, Leonidas Donskis) a krizi identity jako krizi nerozhodnosti (Erik H. Erikson, Vincent Descombes). Analýza posuzovaných projektů odkrývá zvláštnosti chápání otázek „kdo jsem?“ a „kdo jsme?“ uměleckými prostředky na příkladu konkrétních projektů, stejně jako to, jak může umění interagovat s těmito otázkami na průsečíku různých filozofických, antropologických a politických perspektiv.
Tomáš Samek*
Posthumanistické intervence. Kdo je autor AI umění?
Tento text zkoumá vliv kritického posthumanismu na současné vnímání umění, zejména v kontextu umělé inteligence (AI) jako kreativního spolupracovníka. Zpochybňuje tradiční humanistické představy o umělci jako autonomním géniovi a zpochybňuje autorství v oblasti umění generovaného AI. Zaměřením se na složité sítě vztahů mezi lidmi, technologiemi a nelidskými aktéry (světem více než lidským) text zkoumá, jak tyto interakce ovlivňují uměleckou tvorbu. Zkoumá také institucionální přijetí AI umění a to, jak technologické inovace mění naše chápání umění samotného. Článek tvrdí, že umělecká díla generovaná AI komplikují tradiční humanistické rámce autorství tím, že zdůrazňují kolektivní kreativitu a nehumánní agentnost. Na základě post-humanistických teorií text navrhuje model „kreativních asambláží“, v nichž je AI součástí širší sítě lidských a nelidských přispěvatelů. Z tohoto pohledu se článek zabývá teoretickými i institucionálními výzvami a klade otázku, jak umělecký svět integruje a reprezentuje AI jako kreativní sílu.
Marie Kordovská
Od estetiky k souvislostem. Vznik, vývoj a vystavování sbírky architektury v Národní galerii
Článek se zabývá vznikem sbírky architektury v Národní galerii v Praze a vývojem kurátorských přístupů při vystavování děl z této sbírky. Hlavní pozornost je věnována třem výstavám: Sbírka architektury se představuje (1993), Sen a skutečnost (2016) a Architektura všem 1956–1989 (2022). Článek zdůrazňuje, zda a jak se kurátorské strategie ve zmíněných architektonických výstavách vyvíjely v posledních třech desetiletích. Dvě předchozí výstavy, kurátorkou kterých byla Radomíra Sedláková, tehdejší vedoucí sbírky, se zaměřovaly na zdůvodnění existence sbírky prostřednictvím estetických a technických kvalit architektonických děl, často bez širšího sociálního nebo politického kontextu. Naproti tomu novější výstava Architektura všem 1956–1989, jejíž kurátorkou byla Helena Huber-Doudová, současná ředitelka sbírky architektury, odráží současný trend začleňování architektury do širšího společenského, ekologického nebo technologického diskurzu. Tento posun, od chronologického řazení předmětů sbírky ke kontextuálnějšímu vnímání sbírky v rámci širšího chápání architektury, odráží globální trendy v muzejních výstavách.
Mathilde Arnoux
Montáž, která narušuje dějiny umění studené války v Evropě
Recenze publikace: Marie Klimešová – Hana Rousová (eds.)¸ Tak blízko, tak daleko. České umění 1947–1960: v mezinárodních sociokulturních souvislostech, Praha: Arbor vitae societas, 2023
Vojtěch Märc
Ve formě, v obraze, ve stylu. Metakunsthistorie Jakuba Stejskala
Recenze publikace: Jakub Stejskal, Metakunsthistorie: Pojmy a dojmy uměleckohistorické představivosti, Praha: Display, 2023
