Sešit 26 2019

Dvacáté šesté číslo Sešitu pro umění, teorii a příbuzné zóny se vrací ještě jednou k tématu historie výstav, jež chápeme jako prizma, jímž je možné se dívat na umění druhé poloviny dvacátého století. Obsahuje rozhovor Terezie Nekvindové s kurátorkou a kritičkou Ludmilou Vachtovou, která připravovala program nejen pro galerii Na Karlově náměstí, ale též Galerii Platýz a podílela se také na přípravě série výstav v Liberci v šedesátých letech. Dále zde najdeme text Márie Oriškové o dvou výstavách amerického umění, které proběhly v Československu v roce 1947 a 1969. Následuje studie o Jiřím Valochovi, v níž se tentokrát autorka Helena Musilová věnuje jedné konkrétní výstavě, již Valoch připravil pro brněnský Dům umění v roce 1980. Dalším z textů je studie Evy Skopalové a Marianny Placákové, která se věnuje ženám v umění 50.–80. let a to jak těch, které tvořily, tak i těch na obrazech. Číslo uzavírá text Alise Tifentale o strategiích vystavování fotografie na FIAP 1956.

Obsah

Terezie Nekvindová

Byla jsem nezřízeně zvědavá. Rozhovor s Ludmilovu Vachtovou

dějiny výstav, kurátorství, 60. léta, sochařství

Mária Orišková

Výstavy moderného amerického umenia v Československu počas studenej vojny a ambivalentná agenda kulturnej diplomacie

americké moderné umenie, kultúrno-diplomatické výstavy, putovné výstavy, studená vojna, umenie ako propaganda, altruistická línia kultúrnej diplomacie, Československo, Umění moderní Ameriky, Zánik a znovuobjavenie obrazu: Maliarstvo USA po roku 1945

Helena Musilová

Současná, česká kresba, 1980 – Dům umění města Brna – Dům pánů z Kunštátu. Jiří Valoch a možnost realizace kolektivní výstavy v období tzv. normalizace

kurátorské aktivity Jiřího Valocha, výstava Současná česká kresba, Dům umění města Brna, umělecká scéna 70. let, výstava Teksty wizualne (Polsko)

Marianna Placáková, Eva Skopalová

Ženy vystavující – ženy vystavené. Oficiální výstavní politika v období tzn. normalizace

státní socialismus, oficiální výstavní politika, "normalizace", MDŽ, MRŽ, genderová politika, esencialistický diskurz

Alise Tifentale

Bienále FIAP jako součást Photokina 1956: revolta proti univerzálnímu jazyku fotografie

Text byl publikován v angličtině.

dějiny fotografie, dějiny výstav, Photokina 1956, FIAP, sociologie umění
Jazyk

čeština, angličtina

Počet stran

146

ISSN

1802-8918