Program zimního semestru 2015/2016

14-10-2015, 18:00
FINALISTÉ CENY JINDŘICHA CHALUPECKÉHO
VOJTĚCH FRÖHLICH / LUKÁŠ KARBUS / BARBORA KLEINHAMPLOVÁ / PAVLA SCERANKOVÁ / PAVEL STEREC
moderuje Terezie Nekvindová

Již po osmé se na AVU představí prostřednictvím krátkých prezentací finalisté prestižní Ceny Jindřicha Chalupeckého, která je udělována českým umělcům a umělkyním do 35 let. Přijďte ještě před vyhlášením vítěze zjistit víc o samotných finalistech a o jejich pracích vystavených v Moravské galerii v Brně.

4-11-2015, 18:00
ZBYNĚK BALADRÁN – TOMÁŠ SVOBODA
EXHIBITION DISPLAY

Umělecká praxe Zbyňka Baladrána a Tomáše Svobody je rozšířená i do tvorby vizuální podoby výstav. Oba umělci sdílí jeden ateliér, výstavní design se tak stává častým tématem jejich vzájemných diskuzí, což se v poslední době odrazilo i v několika společných výstavních realizacích. Během rozhovoru představí své přístupy, a především se pokusí artikulovat, co považují za shodná konceptuální východiska.

25-11-2015, 18:00
VÁCLAV MAGID
TEORIE AVANTGARDY V SOUVISLOSTECH

U příležitosti vydání českého překladu dvou knih Petera Bürgera – Teorie avantgardy (1974) a Stárnutí moderny (2001) – editor publikace Václav Magid představí a podrobí reflexi základní motivy teoretického projektu tohoto německého literárního vědce, který zanechal významnou stopu v teorii a kritice současného vizuálního umění. Bürgerova charakteristika avantgardy jako útoku na autonomní instituci umění, vedeného cílem navrátit umění do životní praxe, stejně jako jeho kritika poválečných avantgard, podněcují i dnes k polemickým reakcím.

9-12-2015, 18:00
IVA KNOBLOCH
AMERICKÁ UTOPIE A EVROPSKÁ REALITA: EXPO 39 V NEW YORKU

Světová výstava v New Yorku s podtitulem Svět zítřka završila předválečnou výstavnickou euforii. Byla nejnákladnějším a nejmohutnějším výstavnickým podnikem, který měl oslnit svět americkou vizí prosperity, technologického pokroku a sociálního smíru na pozadí rozpínajícího se nacismu a komunismu. Československý pavilon, na němž se podílel Ladislav Sutnar, se stal první trhlinou americké utopie, stejně jako subverzivní pavilon Salvadora Dalího Dream of Venus. ​